deeleenkoe.be

Verslag opgemaakt op : 24/04/2017

Algemene conclusie

De e-commerce score is goed, maar we raden u aan om eerst uw zwakheden te verbeteren.

jp&nol

JP Boone & JN Chamart
Stichters van Inoopa

Uw resultaat is positief, maar vereist een zekere voorzichtigheid.

Om te beginnen moeten uw zwakheden verbeterd worden en vervolgens volgt u onze aandachtspunten om uw online visibiliteit te verhogen. In hetzelfde rapport ontvangt u ook kerncijfers van uw concurrenten met evaluatie en een duidelijke positionering. Altijd interessant om te kunnen vergelijken.

Als u voor ons Platinium pakket kiest, dan komt één van onze experten op bezoek voor strategische aanbevelingen. Deze expertise is pragmatisch, objectief en volledig business gericht.

Een duidelijke taal van ondernemer naar ondernemer !

63 %

Dit is een indicatief resultaat van een haalbaar online potentieel binnen de 18 maanden, maar enkel indien u ons stappenplan volgt in de checklist. Deze index is bepaald door sectoriële data en een algoritme ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Louvain-la-Neuve (UCL).

38 %

Dit percentage is berekend op basis van uw online zichtbaarheid, met inbegrip van zoekmachineresultaten, meldingen op sociale media, opname op bedrijfsdirectories, enz. Inoopa gebruikt hiervoor professionele tools, zoals bv. Moz.com.

57 %
Score van uw sector : 72%

Dit resultaat duidt het mogelijk potentieel om rendabel te zijn in e-commerce. Deze wordt bepaald door meer dan 200 controlepunten afkomstig van bv. Trends Top, Google, enz. en berekend door een algoritme ontwikkeld in samenwerking met de universiteit van Louvain-la-Neuve (UCL).

Uw checklist
  1. Website
  2. Sociale media
  3. Gespecialiseerde marktplaatsen
  4. Marktplaatsen
  5. Groepsaankopen
  6. Extranet
  7. Uw e-commerce website
  8. Gratis linkbuilding
Raming van maandelijkse bestellingen in België
inoopa-loader
Even geduld …

Analyse

Uw sterktes en zwaktes voor E-commerce

Ligging van uw bedrijf.

Op basis van een ondernemingsnummer kunnen we met juistheid bepalen waar de maatschappelijke en/of exploitatiezetel gevestigd zijn.

sad In een stadscentrum

Een locatie in het stadscentrum bemoeilijkt vaak de levering en afhaling. Transportfirma's zullen uw pakjes dikwijls vroeger moeten komen oppikken waardoor uw klanten minder tijd hebben om te bestellen voor een levering binnen de 24u.

Locatie van uw voorraad.

Deze schatting wordt bepaald door de bedrijfsactiviteit, de aanwezigheid van verkooppunten of niet, de ligging van het bedrijf en de verkochte producten.

sad Buiten uw bedrijf (bijvoorbeeld bij een leverancier)

Een voorraadbeheer buiten uw bedrijf is zeker goed zolang de updates van de verschillende verkoopkanalen in real time gebeuren. Zo niet is de kans dat verkochte producten niet meer op voorraad zijn groot en dat is slecht voor uw reputatie en klantentevredenheid. Een positieve ervaring bij de levering is een essentieel onderdeel voor uw klantenbinding.

Gebruikt u een geïntegreerd managementsysteem type ERP (bv. SAP, SAGE, Microsoft Dynamics enz.)

Een ERP, is een ondersteunend software aan alle processen binnen een bedrijf (van productie tot personeel). Hier wordt rekening gehouden met het type bedrijfsactiviteit (productie, distributie, netwerk, verkooppunt, franchise).

sad Neen

Werken zonder ERP-systeem is mogelijk indien uw e-commerce het enige verkoopkanaal is voor uw producten. E-commerce software is vaak niet voorzien voor het beheren van meerdere verkoopkanalen. Als u dan toch verkoopt via andere kanalen, zal u een deel van de voorraad moeten voorbehouden voor online verkoop. Dit is echter geen ideale situatie. Met een ERP-systeem kan je dit beter op elkaar afstellen en is het ook mogelijk om klanten, prijzen, aankopen, en zelfs je boekhouding te beheren. Het software-aanbod is vandaag zeer groot voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Gebruik van een softwarepakket voor uw voorraadbeheer

Deze schatting wordt bepaald door de aanwezigheid van een productcatalogus (aantal referenties/producten) en het gebruik of niet van een ERP-systeem.

happy Ja

Software om uw stock te beheren is essentieel om succesvol te zijn in e-commerce, vooral als u meerdere verkoopkanalen heeft. Dergelijke software stelt u in staat om uw klanten de keuze te geven hoe ze overgaan tot een aankoop. Uw klanten kunnen bijvoorbeeld online bestellen en afhalen in de winkel. De evolutie van de mobiele applicaties heeft bv in het Verenigd Koninkrijk de multichannel ervaring van grote winkelketens dusdanig aangepast door een perfect voorraadbeheer.

Eindgebruikers van uw producten

Deze schatting is een kruising van het bedrijfsprofiel (op basis van de NACE-code) en de gevonden informatie op de website. Indien er geen website bestaat, gebruikt Inoopa sectoriële informatie of helemaal niks.

sad Particulieren

Globaal bekeken ligt de verhouding online verkoop aan bedrijven en particulieren dicht bij elkaar, met een lichte voorsprong voor particulieren. Het voordeel om aan bedrijven te verkopen, is dat de marketingkosten dikwijls lager liggen. Ook als klein bedrijf kan je op die manier sneller break-even draaien. Het hoeft daarom niet te verbazen dat bijvoorbeeld op de Engelse markt 2/3 van de online verkoop aan particulieren door de grote bedrijven gebeurt.

Database met informatie over de producten

Deze gegevens komen van het onderzocht bedrijf en diens website of het vertegenwoordigd merk. Inoopa oordeelt dat er geen product database beschikbaar is, indien er geen website bestaat.

happy Ja, in meerdere talen

Dit is perfect ! Om online te kopen, willen je toekomstige klanten productinformatie en foto's van goede kwaliteit. Als je al over deze informatie beschikt, is dat een groot voordeel. Deze informatie moet wel voldoende zijn, zowel in kwantiteit (volledige beschrijving en minimaal 3 foto's per item) als op kwaliteit (gedetailleerde beschrijvingen en mooie foto's). Frans, Nederlands, Engels, Duits geven je toegang tot grote markten waar de consumenten veel online bestellen.

Aantal producten in uw catalogus.

Deze schatting is een kruising van het bedrijfsprofiel (op basis van de NACE-code) en de gevonden informatie op de website. Indien er geen website bestaat, gebruikt Inoopa sectoriële informatie of helemaal niks.

varysad Tussen 10 en 50

Een productgamma van minder dan 50 producten is nogal nipt om aan e-commerce te doen. Om uw kansen op succes te vergroten, is het belangrijk om uw klanten een minimum aanbod aan te bieden. Een reden waarom consumenten zich tot internet wenden, is het grote aanbod. Tenzij u zich tot een nichemarkt richt.

Is het merendeel van de producten gericht naar het grote publiek?

Deze sectoriële data komt uit Trends Top (Roularta) en mogelijk ook van de bedrijfswebsite, als het bestaat.

sad Ja

Grote winkelketens, al dan niet online, verkopen producten aan eindconsumenten. Als kleine speler, zal het waarschijnlijk moeilijk voor u zijn om uw klanten van dezelfde verkoopsvoorwaarden te laten genieten. Een belangrijke reden dat klanten online kopen is omdat de producten er goedkoper zijn. U kan daarom best voorkomen om dezelfde producten te verkopen, want in het geval van een prijzenoorlog zal u niet kunnen volgen.

Gemiddeld gewicht van de producten

Dit resultaat is een schatting op basis van de type producten verkocht door gelijkaardige bedrijven (NACE-code) en mogelijk ook van de bedrijfswebsite, als het bestaat.

sad Tussen 2 en 5 kg

Het gewicht van de producten die u verkoopt, heeft een negatieve impact op je transportkosten. Voor pakketten tussen 2 en 5 kg worden deze al significant. Als je, zoals de grote meerderheid van websites, een gratis verzending aan je klanten wil aanbieden, zal je erop moeten letten dat je marge nog voldoende groot is. Een recent onderzoek in Frankrijk, toont aan dat 43% van de bedrijven die van plan waren om in andere Europese landen te verkopen, de transportkosten als een probleem zagen.

Maximale lengte van de meerderheid van de pakketten

Dit resultaat is een schatting op basis van de type producten verkocht door gelijkaardige bedrijven (NACE-code) en mogelijk ook van de bedrijfswebsite, als het bestaat.

happy 50 cm

De maximale lengte van uw pakketten is nog in het gemiddelde bij vele transporteurs. Het is belangrijk om uw klanten verschillende transportmogelijkheden aan te bieden, bv. via koerierdiensten, de post, een afhaalpunt of in één van uw winkels, enz. Dit is belangrijk want als een consument niet vindt wat bij hem past, hij ook niet zal bestellen. Een recent onderzoek toont dat het niet vinden van een gepaste leveringsmethode voor 41% van de internetgebruikers een drempel is voor de bevestiging van een aankoop.

Verkoopt u gevaarlijke producten?

Informatie afkomstig uit de sectoriële activiteit van het bedrijf.

happy Neen

Dit is een goede zaak, omdat de regelgeving rond transportbedrijven erg streng is. Er bestaan ook gespecialiseerde bedrijven waar u beroep op kunt doen.

Gedeponeerde merk(en)

Deze data komt van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO).

sad Neen

Elk merk verbonden aan je producten is een meerwaarde en belangrijke troef om te slagen in e-commerce. Het zorgt vaak voor een betere controle van je markt, en dus van de verkoopprijs en je marge. Dit is nog duidelijker als je merk een zekere reputatie heeft. Dit gezegd zijnde, met of zonder merk, blijft de prijs belangrijk voor internetgebruikers.

Gedeponeerde patenten (octrooi).

Deze data komt van het European Patent Office (EPO).

sad Neen

In het bezit zijn van een octrooi stelt je in staat om unieke producten te produceren en deze op de markt te brengen. Dit is een enorm concurrentievoordeel, want deze producten ondervinden dan geen of weinig prijsdruk. Zo heb je een behoorlijke marge, een belangrijk onderdeel van je succes in e-commerce. Steeds meer KMO's kiezen ervoor om hun producten te patenteren, hetgeen nu zelfs al een derde van alle Europese aanvragen vertegenwoordigd.

Gemiddeld bedrag (zonder BTW) per bestelling van een eindconsument.

Dit is een gemiddeld aankoopbedrag van de eindklant (particulier of bedrijf), zonder rekening te houden met de tussenpersoon (groothandelaar). Deze data is afkomstig van rapporten van de Belgische organisaties (Unizo, UCM, BeCommerce, enz.)

happy Tussen 80 en 100 €

Je zit hoger dan het gemiddelde en dit betekent dat transportkosten geen probleem zullen zijn. Hierdoor kan je de levering gratis aanbieden aan je klanten. Dit is belangrijk voor drie kwart van de Europese internetgebruikers.

Gemiddeld aantal (verschillende) producten per bestelling.

Dit is een gemiddeld aankoopbedrag van de eindklant (particulier of bedrijf), zonder rekening te houden met de tussenpersoon (groothandelaar). Deze data is afkomstig van rapporten van de Belgische organisaties (Unizo, UCM, BeCommerce, enz.)

sad 5

Met vijf producten per bestelling zit je boven het gemiddelde en dat is niet in je voordeel. Hoe meer producten per bestelling, hoe hoger de kosten om deze klaar te maken, dit wordt ook wel orderpicking genoemd. Het is belangrijk voor het berekenen van de logistieke kosten van de verzending, maar ook voor het beheer van de retours. Met vijf producten per bestelling is het moeilijker om een gratis retour aan uw klanten te bieden (marge tov het aantal retours). Een dergelijk retourpolitiek is wel in je voordeel omdat het vertrouwen geeft. 23% van de Europese internetgebruikers heeft al eens een bestelling teruggestuurd.

Producten verkocht in het buitenland

Deze informatie is een kruising van verschillende bronnen: Trends Top (Roularta), website van de klant en ons sectorieel vergelijkingstool. Voor bestaande e-commerce websites, halen we de informatie van gespecialiseerde internationale bronnen.

sad Neen

Jammer, want je mist op die manier enorme kansen. Door de beperkte omvang van de Belgische markt, zijn Belgische ondernemers al lang bezig met export. België staat zo als 12de gerangschikt op de wereldranglijst van exporterende landen ! E-commerce is een geweldige manier om nieuwe markten te bereiken en uw omzet te doen groeien.

Jaaromzet.

Deze gegevens komen uit de neergelegde cijfers bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en Handelsregister. Zonder informatie, wordt het vergeleken met gelijkaardige concurrenten (product, ligging, aantal werknemers).

sad Tussen 100.000 en 500.000€

Een e-commerce website lanceren vereist de nodige middelen, financieel en menselijk. Naast investeringen in technologie en marketing, moet je ook de nodige tijd kunnen spenderen aan het ontwikkelen van je online verkoop. Je huidige omzet laat je waarschijnlijk toe om een aantal zaken te doen, maar het zal niet voldoende zijn. Een goede financiële analyse is zeer belangrijk vooraleer je begint. In Frankrijk is voor de helft van de bedrijven e-commerce niet winstgevend !

Brutomarge.

Deze gegevens komen uit de neergelegde cijfers bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en Handelsregister. Zonder informatie, wordt het vergeleken met gelijkaardige concurrenten (product, ligging, aantal werknemers).

varysad Tussen 20 en 30%

Vooral de marketingkosten van een e-commerce website zijn hoog en verminderen aanzienlijk uw brutomarge. Het is daarom essentieel dat u een minimale marge heeft tussen 30 tot 40%. Dit is belangrijk omdat e-commerce je marge meestal niet positief zal beïnvloeden.

Beschikbare cashmiddelen.

Deze gegevens komen uit de neergelegde cijfers bij de Kruispuntbank van Ondernemingen en Handelsregister. Zonder informatie, wordt het vergeleken met gelijkaardige concurrenten (product, ligging, aantal werknemers).

sad Tussen 20.000 en 100.000 €

Het is mogelijk, maar nipt ! De lancering van een e-commerce project is duur en het bereiken van een break-even kan jaren duren. Maar als je klaar bent om te investeren, zal je ook een extra financiering kunnen vinden. Indien nodig kan u rekenen op overheidssteun, aan win-win financiering doen, of bij je bank te raad gaan. Eén ding is zeker, in eerste instantie zal e-commerce je kosten verhogen. En voor uw omzet is dat minder evident...

Aantal fulltime werknemers in uw bedrijf.

Deze gegevens komen van het RSZ.

varysad 1 persoon

Wil je alleen aan de slag gaan met e-commerce, dan is dat erg moeilijk. E-commerce bestaat al meer dan 20 jaar en consumenten zijn in die tijd veeleisend geworden. Neem het voorbeeld van customer support waar internetgebruikers snel een antwoord van verwachten. Met andere woorden, dit is voor jou een onmogelijke onderneming. Je kan er natuurlijk voor kiezen om bepaalde activiteiten uit te besteden, maar dit gaat gepaard met kosten en zal de winstgevendheid van je project onder druk zetten. In het beste geval, kan je je leveranciers betalen, maar niet jezelf. Een one man show is niet onmogelijk, maar leidt op termijn dikwijls tot burn-outs.

Aantal werknemers dat u voor e-commerce zou inzetten.

Deze schatting houdt rekening met de grootte van het bedrijf, het aantal werknemers (RSZ gegevens) en de beschikbare financiële middelen (Kruispuntbank van Ondernemingen en Handelsregister).

varysad 1/2

Een halve persoon inzetten voor e-commerce is niet voldoende. Bovendien kan één persoon niet alle vaardigheden hebben die nodig zijn, zoals customer support, logistiek, en natuurlijk online marketing. En het is niet met het budget van een halftime dat u externe dienstverleners zal kunnen gebruiken. In tegenstelling tot wat veel bedrijfsleiders denken, vergt e-commerce een hoop van hun personeel. Ter informatie, er werken wereldwijd 230.000 personen voor Amazon !

Bestaande webshop.

Deze informatie wordt gecontroleerd door de screening van de gebruikte software (vb. Magento, WooCommerce, ea.) en de betalingsmogelijkheden (bancontact, Visa, Mastercard, ea).

happy Ja

U hebt al een eerste ervaring met e-commerce en dat is een goede zaak. Positief of negatief, U hebt het belang begrepen van dit verkoopkanaal.

Maandelijks marketingbudget op Google (Adwords).

Met gespecialiseerde controletools, is het mogelijk om een gemiddeld maandbudget te bepalen van de aangekochte trefwoorden op Google (Adwords)

varysad Minder dan 500 €

Een e-commerce activiteit leeft van bezoekers en zo laag budget heeft het weinig kans op slagen, tenzij u zelf een digitaal expert bent.

Aantal contacten in uw klantenbestand.

Dit is een schatting op basis van de omzet, de anciënniteit van het bedrijf, de regelmaat van de aankopen en het gemiddeld budget per klant.

happy Tussen 2.001 en 5.000

Dit is een goed begin, want gemiddeld ontvang je één bestelling per 500 verzonden emails. We spreken dan nog niet over de kwaliteit van de database. Dit is dus waarschijnlijk niet genoeg om te slagen. Jammer, want een goed uitgevoerde e-mailcampagne kan zeer winstgevend zijn. Het is dan ook een marketingtool met een bewezen rendement voor 2/3 van de bedrijven over de wereld.

Schatting van het jaarlijkse marketingbudget voor de promotie van een e-commerce activiteit.

Deze schatting houdt rekening met de reclame investeringen van de concurrenten en de aankoop van sleutelwoorden op zoekmachines.

sad Tussen 5.001 en 10.000 €

Je hebt het belang van marketing duidelijk begrepen maar je inspanning riskeert niet voldoende te zijn. Je moet weten dat het 0,25 € kost om een nieuwe bezoeker naar je webwinkel te brengen. Je budget is te laag om voldoende verkoopvolume te genereren. Per 100 bezoekers, haal je één tot drie bestellingen binnen. Natuurlijk zijn niet alle marketingtools betalend, zoals SEO, sociale netwerken, emailcampagnes, enz., maar ze vereisen tijd en vaardigheden. Daarnaast zijn er oneindig veel communicatiekanalen, maar je focus moet eerst de verkoop blijven.

Gevonden concurrenten

Concurrenten met de hoogste resultaten op Google, op basis van trefwoorden die de bedrijfsactiviteit het best typeren.

loading wait

Analyse bezig vande concurrenten

Checklist

Kijk, in volgorde van prioriteit, na of u de volgende acties uitgevoerd hebt.
1 Website
2 Sociale media
3 Gespecialiseerde marktplaatsen
4 Marktplaatsen
5 Groepsaankopen
6 Extranet
7 Uw e-commerce website
8 Gratis linkbuilding
9 Reviews sites
10 (E-)mailing
11 Bedrijfsdirectories
12 Betalende linkbuilding
13 Affiliation Marketing
14 Stockverkoop
15 Bedrijfsfederaties
Deze voorbeelden zijn louter informatief en Inoopa kan in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden bij betwistingen met deze bedrijven.

Onze commerciële partners

Enkele nuttige dienstverleners
ucm

Graydon heeft een ruime ervaring in het aanbod van oplossingen voor bedrijven om risico's te beperken en opportuniteiten op te waarderen. Wij leveren aan de ondernemingen enkel de beroepsgebonden informatie.

b-post-logo

Bpost verzorgt de gehele of gedeeltelijke logistiek van het beheer van uw bestellingen. Hierdoor kan u focussen op uw activiteiten en op de relaties met uw klanten.

TrendsTOP.svg

Actuele informatie over Belgische bedrijven. Adressen, contactpersonen, kerncijfers, tools voor prospectie, mailbestanden, geomarketing, financiële analyse, etc.

Ondersteuning en subsidies

Dit is een niet-limitatieve lijst van steunmogelijkheden voor uw activiteit.
walloniVLAANDEREN
vlaanderen.jpg
Vlaanderen onderrneemt
agentschap-innoveren .jpg
Agentschap Innoveren en Ondernemen
ParticipatieMaatschappij
ParticipatieMaatschappij
Flanders-investment.jpg
Flanders Investment & Trade

Disclaimer

De beoordeling in dit verslag is louter indicatief en mag in geen enkel geval dienen als bewijsstuk of als verantwoordingselement tegenover wie dan ook, rechtspersoon, organisatie of (overheids)instantie. ING kan in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor de schade(n) die (on)rechtstreeks het gevolg zou zijn van het feit dat de verstrekte informatie onvolledig of onjuist zou zijn, noch voor de schade die zou voortvloeien uit het gebruik van dit document of van de inhoud ervan.

Bestellen
logo-beta

Ik wens een Premium rapport bestellen van mijn bedrijf. Prijs : 100€ excl. BTW

Gelieve alle velden in te vullen
logo-beta

Bedankt voor uw bestelling.U zal een mail ontvangen met de betalingsmodaliteiten.